Leerlingen aan het woord over Maatjescirkel

In de rubriek 'Zo doen wij dat!' vertellen leerlingen en docenten over onderwijs op UniC. Dit keer staat de Maatjescirkel centraal.

Tijdens het Open Huis van UniC zul je dit woord vaak horen vallen: de maatjescirkel of ‘MC’. Maar wat is dat eigenlijk? Twee leerlingen uit het eerste jaar leggen het uit.

Zeg Hugo (12), wat is een ‘maatjescirkel’?
‘Een maatjescirkel bestaat uit een groepje van 5 tot 6 leerlingen. Met je maatjes werk je samen aan opdrachten. Bijvoorbeeld voor het vak Maatschappij. Ieder doet dan een deel van de opdracht en samen lever je het geheel in.’

Wat is daarvan het doel?
'Nou, dat je leert samenwerken met verschillende mensen. Ik ben vaak het ankerpunt van mijn MC: ik houd overzicht en verdeel de taken.’

Kun je nog iets meer vertellen over een opdracht?
‘Laatst moesten we met elkaar een plattegrond maken van een wijk. We doen dan allemaal wat anders. De een denkt na over de ligging, de ander gaat over wat er in de wijk komt en weer eenander bedenkt hoe de wijk eruit komt te zien.’

Blijf je de hele onderbouw in dezelfde MC zitten?
‘Nee, je wisselt om de 3 maanden. Zo werk je steeds met anderen samen. Mijn vorige MC was heel gezellig, maar in de MC die ik nu heb werken we heel hard. Die afwisseling is fijn.’

Zeg Salma (12 jaar), wat vind jij van de ‘maatjescirkel’?
‘Ik vind het heel leuk. Je leert samenwerken en je hoeft niet altijd alles alleen te doen. Je overlegt veel met elkaar en je helpt elkaar.’

Hoe help je elkaar dan?
‘Als je onderling taken verdeelt en je snapt iets niet, dan kun je het natuurlijk aan de docent vragen. Maar soms is het ook fijn als een maatje je helpt. Kinderen hebben toch andere ervaringen dan docenten.’

Doe je dan altijd de taken waar je goed in bent?
‘Daarover hebben we het laatst gehad in een workshop. Als je bijvoorbeeld iets moet tekenen voor een opdracht en jij kunt dat heel mooi, moet jij dat dan doen? Dan is het soms juist leerzaam om iets anders te doen, iets waar je minder goed in bent. Dan blijf je nieuwe dingen leren.’

Eva Meylink is docent bij UniC

Ook interessant

UniC doet mee aan het innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? In dat kader sprak Voortgezet Leren met Jeske Weerheijm en Gerben Zondergeld over bouwen aan een formatieve cultuur waar eigenaarschap van de leerlingen centraal staat.

Lees verder

Dit schooljaar ben jij één van zo’n 4.300 kinderen in Utrecht en Stichtse Vecht die de overstap gaat maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen weten al heel goed naar welke school ze willen, anderen twijfelen. En jij? Weet jij het al?

Lees verder