
Leerlingen aan het woord over hybride onderwijs
In de rubriek 'Zo doen wij dat!' vertellen leerlingen en docenten over onderwijs op UniC. Dit keer staat hybride onderwijs centraal.
In deze coronatijd verzorgen heel veel scholen in Nederland online lessen. Ook op UniC is dat zo. We geven hier ‘hybride onderwijs’. Wat dat precies is, leggen Katrien (12 jaar) uit leerjaar 1 en docent Nick (29 jaar) aan jullie uit.
Wat is dat eigenlijk, ‘hybride onderwijs’?
Nick: ‘Voor corona hadden we fysiek, tijdens de lockdown digitaal en nu hybride onderwijs. Dat laatste is eigenlijk een combinatie van fysiek en online. Soms is de docent er niet en die geeft dan vanuit huis online les aan een klas die wel op school zit. Of andersom: een leerling zit thuis en volgt de les online.’
Heb jij al online deelgenomen aan lessen die fysiek gegeven worden?
Katrien: ‘Toen ik ziek was, heb ik vanuit huis de lessen gevolgd. We hebben ook weleens meegemaakt dat een docent er niet was. Dan belden we in via Teams, het programma waarmee je de online lessen volgt. Als je een vraag hebt, stel je die via de chat.’ Nick: ‘Dat werkt wel het beste als je een hele klas in het lokaal hebt zitten en er is een leerling online. Docenten hebben nu ook microfoontjes, waardoor ze beter verstaanbaar zijn voor de leerlingen thuis. Het is in het begin even wennen, maar ik vind dat het hybride onderwijs ons steeds makkelijker afgaat.’
En wat als je als naar UniC komt en nog helemaal geen ervaring hebt met Teams?
Nick: ‘We hebben ervoor gekozen om in het eerste thema in leerjaar 1 ook Microsoft Teams op te nemen. Dan krijgen leerlingen een uitleg over hoe ze dat programma moeten installeren. Met een opdracht erbij, zodat ze ook met Teams leren werken. We vinden het op UniC belangrijk dat je dat soort dingen zelf leert te doen, maar natuurlijk helpen docenten je daar wel bij.’
Zijn er voordelen aan hybride onderwijs?
Katrien: ‘Nou, thuis zitten vind ik niet leuk. Je hebt namelijk geen fysiek contact met klasgenoten. Maar ik vind het ook niet supervervelend, want je kunt de les online heel goed volgen. Dan voelt het toch een beetje alsof je echt in de klas zit.’
Nick: ‘Ik hoop natuurlijk dat het volgend jaar niet meer nodig is om zo les te geven. Al is het wel een hele mooie oplossing voor kinderen die niet naar school kunnen komen.’
Ook interessant
Op 20 april jl. pitchten Keete en Paul hun profielwerkstuk (PWS): Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht. Zij ontvingen voor hun onderzoeksverslag de publieksprijs in de gamma-categorie.
Elk jaar reiken het Alfa-, Bèta- en Gammasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) prijzen uit voor het beste profielwerkstuk van dat jaar. Een jury van wetenschappers, docenten en studenten kiest het allebeste profielwerkstuk op 20 april.
Deze week hebben we 170 leerlingen blij kunnen maken met hun eerste keuze voor UniC. We kijken ernaar uit om jullie in het nieuwe schooljaar te ontvangen. Helaas hebben sommige scholen in Utrecht moeten loten en kan het zijn dat je bent uitgeloot voor je eerste keuze. Wat vervelend voor...
Op maandagavond 7 november hebben de leerlingen van leerjaar 4 deelgenomen aan 4 een tafeltjesavond in het kader van Loopbaan Oriëntatie.
Eindelijk is het zover! Na twee jaar kunnen we weer een fysiek open huis voor jullie organiseren. Hebben jullie er al zin in? Wij wel!
Nieuwsgierig naar het onderwijs op UniC? Kom kijken en doe mee tijdens onze open lesmiddagen.