
‘We gaan er in onze basis al vanuit dat verschil er mag zijn’
Naar aanleiding van de moord op George Floyd en de wereldwijde protesten die daarop volgden, lijkt het thema racisme actueler dan ooit. Ook op UniC leeft dit thema. Twee leerlingen uit 6 vwo, Donna Hilhorst en Britt van der Horst, gaven voor de zomervakantie het startsein voor een antiracismeproject op school. Nu is de vraag: hoe zorg je ervoor dat het thema racisme op de agenda blijft? Wat kan UniC als school concreet doen om racisme tegen te gaan? Docenten en leerlingen laten hierover hun licht schijnen in diverse interviews. Deze week is dat Willemijn Ruissen (31), docent Beeldende kunst op UniC en tattooartiest. Geïnspireerd door de Black Lives Matter-boodschap ontwierp ze stickers, die ze onderhand naar alle delen van de wereld op de post doet. Voor niets. Mochten mensen toch iets willen geven, dan vraagt ze een donatie te doen aan Nederland Wordt Beter, een stichting die zich inzet voor een toekomst zonder racisme en uitsluiting.
Met elkaar in gesprek
‘In de dagelijkse lespraktijk wordt er te weinig stilgestaan
bij het thema racisme. Terwijl jongeren erg die behoefte voelen, en ik ook als docent,
om met elkaar daarover in gesprek te gaan. Dat hebben we in de mentorlessen
voor de vakantie trouwens wel gedaan, naar aanleiding van de moord op George
Floyd. Dat waren open gesprekken, we hadden tijd te kort. We spraken over de
actualiteit, hoe ben je daarmee bezig? Sommige leerlingen gaven aan dat ze naar
demonstraties waren geweest, andere waren documentaires gaan kijken. Of ze
hadden er met ouders of vrienden over gesproken.
Toen we het hadden over vormen van racisme en over institutioneel racisme, kwam het een na het andere voorbeeld voorbij. Veel leerlingen hebben weleens dingen gezien of meegemaakt of getwijfeld over hoe ze moesten handelen in bepaalde situaties.’
Voorlichting
‘Ik denk dat er wat betreft voorlichting over racisme een
hele belangrijke rol is weggelegd voor scholen. Bij mijn vak kun je het
bijvoorbeeld hebben over representatie in de kunst of over rolverdelingen, dat
het goed is om aandacht te besteden aan makers met een niet-Westerse of
niet-witte achtergrond. We hebben eerder lesprojecten gehad waarbij je jouw
boodschap aan de wereld uitdroeg of waarbij je aan de slag gaat met
tegenbewegingen, met protest. Ik denk dat het ook belangrijk is dat ouders met
kinderen de dialoog over racisme aangaan. Dat die als het ware met ons “opteamen”.
Overigens denk ik dat niet per se de ogen van tieners geopend moeten worden,
die zijn vaak al heel bewust bezig.’
Witte school
‘We gaan er op school in onze basis vanuit dat verschil
er mag zijn. Dat bij ons de GSA zo actief en zichtbaar is, is daar een
toonbeeld van. Ik denk ook dat wij als onderwijspersoneel die visie uitdragen. Het
is een van de redenen waarom ik op UniC ben gaan werken. Wel is onze school
overwegend wit. Ik denk er regelmatig over na of daar beleid op moet worden
gevoerd. Ga je bijvoorbeeld positief discrimineren als je collega’s aanneemt? Wij
dachten een paar jaar geleden binnen onze sectie: laten we meer mannen aannemen.
Toch zitten we weer met een kliek die voornamelijk uit vrouwen bestaat. Ook
omdat je de beste CV’s wilt aannemen, de beste collega’s. Ik zou hier nu een
mooier antwoord op willen hebben, maar daarvoor wil ik eerst beslagen ten ijs
komen.’Vul hier uw eigen inhoud in.
Ook interessant
Wat doet de coronacrisis met leerlingen? We horen er veel over in de media. Motivatieproblemen, lamlendigheid, depressie, psychische klachten… Het is duidelijk dat het voor veel mensen een ingewikkelde tijd is. Graag willen we hierover met elkaar in gesprek. Wat gebeurt er in een crisis eigenlijk met ons? En hoe...
Het mag duidelijk zijn. Het liefst wil UniC zo snel mogelijk weer fysiek onderwijs geven aan alle leerlingen. Maar met de anderhalvemeter maatregel kunnen we in onze gebouwen maar een derde van de circa 950 leerlingen kwijt. Daarom wordt uitwijken naar alternatieve locaties serieus overwogen omdat school meer is dan...
Gelukkig laten de weersomstandigheden het weer toe om morgen, dinsdag 9 februari de schooldeuren weer te openen. Dit geldt voor zowel de locatie aan de van Bijnkershoeklaan als Nieuw Welgelegen.
Op vrijdag 29 en zaterdag 30 januari hadden we ons Open Huis. Deze editie was volledig online met livestream rondleidingen, online lessen en presentaties door leerlingen en ouders.
Op vrijdag 29 en zaterdag 30 januari laten we aan alle groep 8 leerlingen en ouders zien hoe ons onderwijs eruit ziet. Doe mee met een van de digitale rondleidingen en ontdek onze school. Ervaar ons onderwijs door een mini-les te volgen in de vaklokalen of ga in gesprek met...