‘We gaan er in onze basis al vanuit dat verschil er mag zijn’

Naar aanleiding van de moord op George Floyd en de wereldwijde protesten die daarop volgden, lijkt het thema racisme actueler dan ooit. Ook op UniC leeft dit thema. Twee leerlingen uit 6 vwo, Donna Hilhorst en Britt van der Horst, gaven voor de zomervakantie het startsein voor een antiracismeproject op school. Nu is de vraag: hoe zorg je ervoor dat het thema racisme op de agenda blijft? Wat kan UniC als school concreet doen om racisme tegen te gaan? Docenten en leerlingen laten hierover hun licht schijnen in diverse interviews. Deze week is dat Willemijn Ruissen (31), docent Beeldende kunst op UniC en tattooartiest. Geïnspireerd door de Black Lives Matter-boodschap ontwierp ze stickers, die ze onderhand naar alle delen van de wereld op de post doet. Voor niets. Mochten mensen toch iets willen geven, dan vraagt ze een donatie te doen aan Nederland Wordt Beter, een stichting die zich inzet voor een toekomst zonder racisme en uitsluiting.

Met elkaar in gesprek
‘In de dagelijkse lespraktijk wordt er te weinig stilgestaan bij het thema racisme. Terwijl jongeren erg die behoefte voelen, en ik ook als docent, om met elkaar daarover in gesprek te gaan. Dat hebben we in de mentorlessen voor de vakantie trouwens wel gedaan, naar aanleiding van de moord op George Floyd. Dat waren open gesprekken, we hadden tijd te kort. We spraken over de actualiteit, hoe ben je daarmee bezig? Sommige leerlingen gaven aan dat ze naar demonstraties waren geweest, andere waren documentaires gaan kijken. Of ze hadden er met ouders of vrienden over gesproken.

Toen we het hadden over vormen van racisme en over institutioneel racisme, kwam het een na het andere voorbeeld voorbij. Veel leerlingen hebben weleens dingen gezien of meegemaakt of getwijfeld over hoe ze moesten handelen in bepaalde situaties.’

Voorlichting
‘Ik denk dat er wat betreft voorlichting over racisme een hele belangrijke rol is weggelegd voor scholen. Bij mijn vak kun je het bijvoorbeeld hebben over representatie in de kunst of over rolverdelingen, dat het goed is om aandacht te besteden aan makers met een niet-Westerse of niet-witte achtergrond. We hebben eerder lesprojecten gehad waarbij je jouw boodschap aan de wereld uitdroeg of waarbij je aan de slag gaat met tegenbewegingen, met protest. Ik denk dat het ook belangrijk is dat ouders met kinderen de dialoog over racisme aangaan. Dat die als het ware met ons “opteamen”. Overigens denk ik dat niet per se de ogen van tieners geopend moeten worden, die zijn vaak al heel bewust bezig.’

Witte school
‘We gaan er op school in onze basis vanuit dat verschil er mag zijn. Dat bij ons de GSA zo actief en zichtbaar is, is daar een toonbeeld van. Ik denk ook dat wij als onderwijspersoneel die visie uitdragen. Het is een van de redenen waarom ik op UniC ben gaan werken. Wel is onze school overwegend wit. Ik denk er regelmatig over na of daar beleid op moet worden gevoerd. Ga je bijvoorbeeld positief discrimineren als je collega’s aanneemt? Wij dachten een paar jaar geleden binnen onze sectie: laten we meer mannen aannemen. Toch zitten we weer met een kliek die voornamelijk uit vrouwen bestaat. Ook omdat je de beste CV’s wilt aannemen, de beste collega’s. Ik zou hier nu een mooier antwoord op willen hebben, maar daarvoor wil ik eerst beslagen ten ijs komen.’Vul hier uw eigen inhoud in.

Eva Meylink is docent bij UniC

Ook interessant

UniC doet mee aan het innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? In dat kader sprak Voortgezet Leren met Jeske Weerheijm en Gerben Zondergeld over bouwen aan een formatieve cultuur waar eigenaarschap van de leerlingen centraal staat.

Lees verder

Dit schooljaar ben jij één van zo’n 4.300 kinderen in Utrecht en Stichtse Vecht die de overstap gaat maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen weten al heel goed naar welke school ze willen, anderen twijfelen. En jij? Weet jij het al?

Lees verder