Slagen in coronatijd

Het eindexamen gaat dit jaar niet door vanwege de coronacrisis. Om middelbare scholieren toch iets van een nationaal feestmoment te geven, mag de vlag vandaag officieel uit. Met welk gevoel doen zij dat?

‘Die climax waar je al zes jaar naartoe werkt, komt niet’

‘Toen de uitspraak van Slob kwam zat ik net middenin mijn examentraining M&O. We waren halverwege, ik checkte de website van de NOS toevallig en daar stond: de eindexamens gaan niet door. Vanaf dat moment wist ik: ik hoef niks meer te doen, niets meer te herkansen, ik ben klaar. Vervolgens heb ik de docent bedankt voor alle lessen en heb ik mijn laptop dichtgedaan. ‘s Middags heb ik even de vlag uitgehangen, maar dat voelde niet goed. Het was nog niet officieel.’

Einde WOII

‘De dag voordat dit allemaal bekend werd gemaakt, was mijn opa bij ons thuis. We zeiden nog tegen elkaar: het kan best zijn dat dit allemaal niet doorgaat. Mijn opa’s broer was in 1945 geslaagd, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, ook zonder eindexamen. Toen kreeg iedereen een diploma, zelfs al had je slechte cijfers. Volgens mijn opa zou dat nu ook gebeuren. Dat dacht ik niet, want ze kunnen natuurlijk niet iedereen zomaar een diploma geven. Maar het is toch toevallig hoe dit samenvalt.’

Herinnering voor later

‘Als je gebeld wordt door je mentor en je hangt daarna de vlag met tas uit, dan ben je echt geslaagd. Nou, die climax waar je al zes jaar naartoe werkt, die komt niet. Geen echt examen, geen examenstunt, geen examenreis. Daarom hoop ik dat er nog wel iets van een uitreiking komt. Zo van: dank je wel voor het harde werken en hier is je diploma. Een juichmomentje. Het zijn allemaal onderdelen in het leven die ik mee wil pakken, zeker nu de middelbare schoolperiode niet zo’n fantastisch einde heeft. Dan heb ik in ieder geval iets leuks om later na te vertellen.’

Tekst & beeld: Eva Meylink

Naam: Koen Berkers (18 jaar)

Klas: 6 vwo

School: UniC Utrecht

Ook interessant

UniC doet mee aan het innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? In dat kader sprak Voortgezet Leren met Jeske Weerheijm en Gerben Zondergeld over bouwen aan een formatieve cultuur waar eigenaarschap van de leerlingen centraal staat.

Lees verder

Dit schooljaar ben jij één van zo’n 4.300 kinderen in Utrecht en Stichtse Vecht die de overstap gaat maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen weten al heel goed naar welke school ze willen, anderen twijfelen. En jij? Weet jij het al?

Lees verder