Leerlingen aan het woord over MotiVaktie

In de rubriek 'Zo doen wij dat!' vertellen leerlingen en docenten over onderwijs op UniC. Dit keer staat het vak MotiVaktie centraal.

" Tijdens MotiVaktie ga je jezelf steeds meer ontwikkelen "

In het eerste en tweede jaar van UniC volg je naast de gewone vakken ook MotiVaktie. Sofia (12) uit leerjaar 1 en docenten Margot Serris (34) en Jinke Meulendijks (30) leggen uit wat het vak inhoudt en wat je er leert.

‘Tijdens MotiVaktie ga je jezelf steeds meer ontwikkelen’

Sofia, wat houdt MotiVaktie in?
‘Bij MotiVaktie werk je aan eigen projecten. Die mag je alleen doen, maar ook samen. Je kunt zelfs buitende school werken, bijvoorbeeld als je iemand wilt interviewen. Ik ben nu een cover aan het maken van een liedje. Het leuke is dat je alles daarbij zelf mag doen: de beat maken, instrumenten bespelen.’

Margot en Jinke, wat geven jullie de leerlingen mee?
‘We doen 4 projecten in een jaar. Daarbij bepalen wij de structuur, maar de leerlingen bepalen de inhoud. Zij bedenken een eigen project. Wij zorgen er als docenten voor dat leerlingen het proces goed in de gaten houden. Gaat alles zoals ik wil, heb ik een duidelijke planning, houd ik het overzicht?’

Kunnen jullie voorbeelden geven van projecten?
Margot en Jinke: ‘Autootjes maken van kapotte onderdelen en daarmee een battle houden. Dat is altijd erg leuk, als leerlingen van oude dingen die niet meer gebruikt worden, iets nieuws maken. Of een leerling die bijles wilde geven aan kinderen uit groep 8. Toen dat qua locatie niet helemaal lukte, bedacht ze om planningsschema’s met hen te maken. Het was heel mooi om te zien hoe snel ze daarin schakelde.’

Waarom past MotiVaktie bij UniC?

Sofia: ‘Op UniC draait het om jezelf ontwikkelen, om samenwerken. Dat doe je op je eigen niveau. Net zoals bij MotiVaktie.’

Margot en Jinke: ‘Je kunt zelf uitzoeken wat je leuk vindt en daarmee ontdek je ook een beetje wie je bent. Het enige wat wij doen is kaders geven, maar daarbinnen krijg je alle vrijheid. Dat levert mooie projecten.’

Eva Meylink is docent bij UniC

Ook interessant

UniC doet mee aan het innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? In dat kader sprak Voortgezet Leren met Jeske Weerheijm en Gerben Zondergeld over bouwen aan een formatieve cultuur waar eigenaarschap van de leerlingen centraal staat.

Lees verder

Dit schooljaar ben jij één van zo’n 4.300 kinderen in Utrecht en Stichtse Vecht die de overstap gaat maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen weten al heel goed naar welke school ze willen, anderen twijfelen. En jij? Weet jij het al?

Lees verder