Keete en Paul genomineerd voor de Jan Penprijs

Elk jaar reiken het Alfa-, Bèta- en Gammasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) prijzen uit voor het beste profielwerkstuk van dat jaar. Een jury van wetenschappers, docenten en studenten kiest het allebeste profielwerkstuk op 20 april.

Op 20 april reizen Keete en Paul naar Groningen om daar, samen met andere genomineerden, een pitch te geven over hun onderzoek: Hoogbegaafde middelbare scholieren verdienen ook aandacht.

Hun onderzoeksverslag gaat in op de invulling die middelbare scholen momenteel geven aan ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en onderzoekt aan de hand daarvan hoe deze ondersteuning efficiënter, resultaatgerichter en prettiger ingericht kan worden, wat uiteindelijk resulteert in een aantal duidelijke adviezen voor middelbare scholen(koepels).

Gedurende het onderzoek zijn allereerst interviews afgenomen met een aantal deskundigen met gedetailleerde kennis van hoogbegaafdheid. De opgedane kennis uit de literatuur en de interviews is vervolgens gebruikt om de doelgroep zelf te benaderen. Hierbij zijn 215 hoogbegaafde jongeren en ouders van zulke jongeren benaderd met kwalitatieve vragenlijsten.

Uit de resultaten van de interviews en het onderzoek onder de doelgroep zelf bleek nog veel ruimte voor verbetering wat betreft de ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarbij lijkt vooral het ontbreken van kennis, erkenning, begrip en maatwerk bezwaarlijk te zijn. Voor een aanzienlijk deel van de ondervraagde hoogbegaafde scholieren lijkt ondersteuning in zijn geheel te ontbreken. Waar ondersteuning wél beschikbaar is, wordt deze wisselend beoordeeld.

De conclusie stelt op basis van de resultaten een aantal maatregelen, handvatten en richtlijnen voor die begeleiders en scholen(koepels) kunnen gebruiken om de ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen sterk te verbeteren.

Nieuwsgierig wie er nog meer genomineerd zijn? Klik hier Via deze link kan je ook jouw stem uitbrengen op het beste verslag van 2023.

Ook interessant

Op maandag 11 maart is UniC gestart met een proefperiode Mobiel vrije school. We doen dit omdat we zien dat de aanwezigheid van mobiele telefoons/smartwatches steeds vaker voor onnodige afleiding zorgen en er steeds meer afhankelijkheid is van het gebruik van de mobiele telefoon/smartwatch wat concentreren en samen leren in...

Lees verder

Op dinsdag 27 februari 2024 (13.30-15.30 uur) = VOL en op woensdag 6 maart 2024 (13.30-15.30 uur) organiseren we de open lesmiddag. Tijdens de open lesmiddag kan je de school nog een beetje beter leren kennen en het onderwijs op UniC zelf ervaren. Doe je mee?

Lees verder

Op 9 januari 2024 is de tweede editie van digitale kennismaking met UniC door ouders voor ouders. Als school kunnen we ons goed voorstellen dat de vernieuwde POVO-procedure leidt tot een intensief oriëntatieproces, want welke open dagen neem je mee? Hoe zorg je ervoor dat dit allemaal past in de...

Lees verder

Nieuwsgierig naar het onderwijs op UniC? Kom kijken en doe mee! In schooljaar 2023-2024 organiseren wij een aantal informatiebijeenkomsten voor leerlingen en ouders.

Lees verder