‘Diversiteit geeft kracht’

Naar aanleiding van de moord op George Floyd en de wereldwijde protesten die daarop volgden, lijkt het thema racisme actueler dan ooit. Ook op UniC leeft dit thema. Twee leerlingen uit 6 vwo, Donna Hilhorst en Britt van der Horst, gaven voor de zomervakantie het startsein voor een antiracismeproject op school. Leerlingen bedachten teksten waarmee zij hun gevoel verwoordden ten opzichte van racisme. Deze uitspraken hangen inmiddels door de school; enkele zijn vereeuwigd op twee grote banners. Nu is de vraag: hoe zorg je ervoor dat het thema racisme op de agenda blijft? Wat kan UniC als school concreet doen om racisme tegen te gaan? Docenten en leerlingen laten hierover hun licht schijnen in diverse interviews. Deze week is dat Lex Verheesen (33), docent Informatica.

Representatie samenleving

‘Ik denk dat je als school nu echt een standpunt moet innemen dat je staat voor diversiteit. Wij willen een representatie zijn van de samenleving en dat zien we graag weerspiegeld in onze leerlingpopulatie en binnen ons docententeam. Daar mag je wat mij betreft actief beleid op voeren wanneer die weerspiegeling er nog niet is. Ik denk dat een dergelijke aanpak ook nog eens goed is tegen de blinde vlek die je kan hebben binnen een organisatie.’

Diversiteitsfeest

‘Wat we bijvoorbeeld nu doen bij de GSA (Gender and Sexuality Alliance), richt zich heel erg op gender en seksualiteit, terwijl de diversiteit van mensen binnen UniC veel breder is dan die aspecten. Daar kun je een diversiteitsfeest van maken, waardoor je de kracht laat zien van wie we samen zijn. Daarvoor hebben we al een duurzame basis op UniC, dus laten we die uitbreiden.’

Dialoog

‘De manier waarop we taal gebruiken en de wijze waarop die evolueert: dat lijkt mij goed. We moeten er wel op letten dat we met elkaar de dialoog blijven aangaan. Neem de uitspraak “All lives matter”. Sommigen deden dat met opzet, zo van: waarom zijn zwarte mensen hierin bijzonder? Anderen zijn zich van geen kwaad bewust en menen: ik ben solidair naar iedereen. Die laatste groep werd echter behoorlijk afgefakkeld. In woorden zitten kwetsbaarheden, maar je moet iemand ook niet meteen afserveren als hij een poging doet. Juist door middel van de dialoog is er veel te winnen bij mensen die al in beweging zijn.’

Leerproces

‘We kunnen binnen UniC met elkaar meer aan waardenvorming doen. Vaak weten we onvoldoende van elkaar waar we staan als het gaat om bepaalde grote thema’s in de wereld. Mensen denken snel met thema’s als racisme: dat is politiek en dat bespreek je niet met familie, vrienden of collega’s. Maar het is juist belangrijk dat we met elkaar van gedachten wisselen. Je hoeft het niet volledig met elkaar eens te zijn, maar op het moment dat we niet doen wat we wel verwachten van leerlingen, zoals het zien van de ander, compassie hebben voor elkaar en een beeld vormen van rechtvaardigheid, dan wordt alles wankel.

Ik zou het goed vinden als we studiedagen wijden aan maatschappelijke thema’s. Laten we onszelf informeren, onszelf kwetsbaar opstellen en daar wijzer van worden. Ik denk dat UniC een school is waar dat mogelijk is.’

Eva Meylink is docent bij UniC

Ook interessant

UniC doet mee aan het innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? In dat kader sprak Voortgezet Leren met Jeske Weerheijm en Gerben Zondergeld over bouwen aan een formatieve cultuur waar eigenaarschap van de leerlingen centraal staat.

Lees verder

Dit schooljaar ben jij één van zo’n 4.300 kinderen in Utrecht en Stichtse Vecht die de overstap gaat maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen weten al heel goed naar welke school ze willen, anderen twijfelen. En jij? Weet jij het al?

Lees verder