Samen verantwoordelijk: ouders als partners
Bij UniC vinden we ouderbetrokkenheid belangrijk. Een Belangrijk uitgangspunt van school is om de verantwoordelijkheid samen te delen. Daarvoor is contact tussen, kind ouder en school nodig. We zien dit als de pedagogische driehoek. Als de de drie hoeken goed contact hebben en de zijdes sterk zijn, ontstaat er in het midden ruimte voor ontwikkeling voor het kind.
In deze driehoek staat deze ontwikkeling centraal, het kind geven we hier de autonomie in en is degene die in actie mag komen. We hebben als ouders en school contact wanneer nodig maar leggen de nadruk op kind in ontwikkeling begeleiden
We trekken samen op in de begeleiding, maar geven leerlingen wél de ruimte om zelf keuzes te maken. Zo ontwikkelen ze zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Mentoren begeleiden dit proces op een persoonlijke manier. Door korte lijntjes en goed contact zorgen we dat ieder kind zich gezien en gesteund voelt.
We geloven in openheid, vertrouwen en een gedeeld doel: een schooltijd waarin je kind zichzelf leert kennen, fouten mag maken en veerkracht aanleert.
Actief betrokken bij school
Ouders dragen ook op andere manieren bij aan het onderwijs op UniC. We zien ouders als waardevolle partners, ook in de praktijk.
Er zijn verschillende manieren om actief bij school betrokken te zijn:
- Meedoen met LOB-activiteiten (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding), zoals gastlessen geven of meelopen met een beroepenmarkt
- Helpen bij projecten en themaweken in de klas
- Ondersteunen bij excursies of schoolbrede evenementen
- Meedenken via de MR of ouderpanels
Aanwezig zijn bij open dagen, vieringen of ouderavonden
Door deze betrokkenheid brengen ouders niet alleen extra kennis en ervaring mee, maar laten ze ook zien: leren doe je samen. En dat past precies bij hoe we het bij UniC doen.