Wat UniC bijzonder maakt? Dat voel je meteen als je binnenkomt. Wij zijn een school waar je jezelf mag zijn, waar leren samen gebeurt en waar ruimte is om te ontdekken wie jij bent. Op deze pagina lees je wat typsich UniC is.
Jezelf zijn
Op UniC begint alles met hoe je je voelt op school. We zorgen voor een warme, veilige en vrolijke sfeer waarin iedereen zich welkom weet. Al vanaf dag één leer je je klasgenoten en mentoren goed kennen. We nemen daar bewust de tijd voor, want je veilig voelen is de basis om jezelf te durven laten zien. Pas dan kun je leren, groeien en fouten maken zonder oordeel. Dat sterke gevoel van verbondenheid is wat onze school bijzonder maakt — en wat ervoor zorgt dat je elke dag met plezier binnenstapt.
Maatjescirkel (MC)
Op UniC leer je niet alleen van de docent of uit boeken. Je leert ook veel van elkaar. Daarom werk je bij ons in maatjescirkels: kleine groepjes van 5 à 6 leerlingen. In zo’n groepje werk je samen aan opdrachten, bespreek je ideeën en geef je elkaar feedback. Je leert luisteren, overleggen en soms ook doorzetten.
De maatjescirkel is een veilige plek waar je jezelf kunt zijn, en tegelijk uitgedaagd wordt om verder te denken dan je gewend bent. Je merkt dat samenwerken je helpt om nieuwe inzichten te krijgen — over de lesstof, maar ook over jezelf.
De indeling van de maatjescirkels maken we bewust. Soms zit je met iemand in een groep waarmee het meteen klikt. Soms juist met iemand die heel anders denkt dan jij. Allebei is waardevol. Je leert daardoor niet alleen hoe je samenwerkt, maar ook wat jij daarin nodig hebt.
Thematisch onderwijs
Bij UniC werken we niet alleen met losse vakuren zoals op veel andere scholen. In plaats daarvan leer je in thema’s. Bijvoorbeeld het thema maatschappij – daarin komen geschiedenis, aardrijkskunde en economie samen. Zo ontdek je hoe deze vakken elkaar aanvullen.
Je leert niet elk vak apart, maar juist in samenhang. Want de echte wereld is ook niet opgedeeld in vakjes.
Het resultaat? Je leert denken in verbanden, ziet sneller het grotere plaatje en onthoudt beter wat je leert. Ook werk je vaak aan projecten met anderen. Zo oefen je vaardigheden die je straks écht nodig hebt – op je vervolgopleiding én in het leven.
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ontwikkeling gaat bij ons niet alleen over wát je leert, maar vooral over hóé je leert. Bij UniC draait het om jouw groei als mens. We helpen je ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat jewilt.Daarom krijg je bij onsin de onderbouwgeen cijfers, maarpersoonlijke feedback en reflecteer je ook zelf op je leerproces.Door deze feedbackzie je waar je staat en wat je volgende stap kan zijn. Je werkt samen aan projecten en krijgt begeleiding van een mentor die echt met je meedenkt. Zo krijg je de ruimte om te leren op jouw manier — met minder druk en meer vertrouwen.
De driejarige brugklas
Op UniC hebben we een driejarige brugklas, omdat we geloven dat leerlingen tijd nodig hebben om te groeien en hun plek te vinden. In plaats van vroeg te kiezen tussen havo of vwo, geven we je de ruimte om in je eigen tempo en op je eigen niveau te ontwikkelen. Zo ontstaat er minder druk en meer ruimte om talenten te ontdekken en zelfvertrouwen op te bouwen. Halverwege leerjaar 3 wordt je begeleid een keuze te gaan maken (havo of vwo).Pas aan het eind van leerjaar 3 maak je definitief de keuze voor 4 havo of 4 vwo.
Samen leer je meer, juist als jezelf
Wij geloven erin dat je veel leert in samenwerking met anderen, terwijl je tegelijk trouw blijft aan wie jij bent. We geloven in samenwerkend leren: door met elkaar te denken, praten, onderzoeken enreflecteren, kom je verder dan alleen. In die samenwerking is er ruimte voor verschillen; juist jouw eigen perspectief, talenten en manier van leren doen ertoe. Want bij ons gaat leren niet alleen over kennis, maar ook over samen leren en samen leren leven: elkaar begrijpen, rekening houden met verschillen. Want samenwerken is soms leuk, en soms ook moeilijk. Hierin is UniC een oefenplaats voor de echte samenleving van nu en later in je werkende leven.