Op UniC kun je aan de slag met drie moderne vreemde talen: Duits, Engels en Frans. Talen die misschien ‘vreemd’ heten, maar die je vast al eens gehoord of gesproken hebt – tijdens een vakantie, op social media of in een game.
In de onderbouw krijg je les in alle drie de talen. Je leert niet alleen hoe je woorden schrijft of zinnen maakt, maar ook hoe je jezelf écht uitdrukt in een andere taal. Je werkt aan lezen, luisteren, spreken én presenteren. Vaak aan de hand van creatieve opdrachten, zoals het maken van een kookvideo in het Frans of het voeren van een rollenspel in het Duits.
In de bovenbouw volg je sowieso Engels, en kun je kiezen of je je verder wilt verdiepen in Duits of Frans. Welke taal je ook kiest: je leert meer dan grammatica. Je ontdekt hoe taal en cultuur met elkaar verbonden zijn, en hoe je je kunt redden in een ander land – of online met mensen van over de hele wereld.
Taal is verbinden, begrijpen én jezelf durven laten horen. Ook in een andere taal.
Duits
Spreken, doen en beleven
Op UniC vinden we het belangrijk dat je een taal écht leert gebruiken. Daarom draait het vak Duits vooral om communiceren: spreken, luisteren en jezelf verstaanbaar maken – en minder om droge grammatica. Je leert de taal spelenderwijs én in situaties die bij jou passen.
In de onderbouw krijg je één keer per week 90 minuten Duits. Je wordt niet beoordeeld met cijfers, maar op basis van niveaus uit het Europees Referentiekader (ERK). Zo zie je beter waar je staat én waar je in kunt groeien.
Vanaf leerjaar 2 kun je extra ondersteuning krijgen tijdens de vlieguren, als je wat extra hulp of oefening kunt gebruiken.
Wat Duits op UniC bijzonder maakt, is het lesmateriaal: dat maken onze docenten zelf. Daardoor kunnen we de inhoud laten aansluiten op wat jullie interessant vinden. In de brugklas doe je bijvoorbeeld het project Kaffee und Kuchen – waarbij je niet alleen Duits leert, maar ook zelf taart bakt en proeft. In de tweede klas staat het Musikprojekt centraal. En in leerjaar 3 schrijf je echte post aan Duitse jongeren via het Postcrossingprojekt.
De lessen zijn interactief: je werkt met onlinetools zoals LessonUp, Canva en Quizlet. We doen veel spelletjes en praten zoveel mogelijk Duits – jij én je docent. Want door actief mee te doen en de taal veel te horen, leer je sneller en met meer plezier.
Duits op UniC is dus veel meer dan rijtjes leren. Het is spreken, ontdekken en beleven – op jouw eigen manier.
Engels
Communiceren, creëren en cultuur ontdekken
Engels is overal. Op YouTube, in muziek, games, films en boeken. Daarom leer je bij Engels op UniC meer dan alleen woordjes en grammatica. Je leert hoe je de taal écht gebruikt: luisteren, spreken, schrijven en lezen – en dat allemaal op een manier die bij jou past.
We beoordelen je niet met cijfers, maar aan de hand van de ERK-niveaus (Europees Referentiekader). Zo zie je precies waar je staat en waarin je kunt groeien. Net als bij Duits en Frans.
In de onderbouw: taal in actie
In de onderbouw krijg je Engels in een domein: een leeromgeving waarin je volop de ruimte krijgt om te oefenen en jezelf uit te dagen. Je werkt aan grammatica en woordenschat, maar óók aan gesprekken, luisteropdrachten en creatieve projecten.
Denk bijvoorbeeld aan het Stresstaurant-project, waarin je een kookshow maakt in het Engels. Of de opdracht Your Room, waarin je je slaapkamer beschrijft met een zelfgemaakte woordenlijst en tekening.
Je leest bovendien moderne young adult-boeken, zoals Divergent of Percy Jackson. Daarna schrijf je blogs, eigen verhalen of geeft presentaties. Zo versterk je je taalvaardigheid én je zelfvertrouwen.
Het lesmateriaal is door onze docenten zelf ontwikkeld. Daardoor sluiten de lessen beter aan bij jouw interesses en kunnen we snel inspelen op feedback van de klas.
Een taal leer je in stapjes. Daarom herhalen we veel én werken we met opdrachten die je helpen om steeds beter te worden – in je eigen tempo.
In de bovenbouw: verdieping en voorbereiding
In de bovenbouw werk je toe naar het eindexamen, maar blijf je actief bezig met de taal. Je leest literatuur, voert gesprekken, houdt presentaties en werkt aan praktische opdrachten zoals een literatuurportfolio.
Je krijgt in leerjaar 4, 5 en 6 cijfers voor je schoolexamens – die samen met het centraal examen je eindcijfer vormen (50/50).
In leerjaar 4 lees je Of Mice and Men van John Steinbeck. Dat boek gebruik je om in het Engels te praten over maatschappelijke thema’s. Als afsluiting speel je een zelfgemaakt courtroom drama, gebaseerd op de personages.
In leerjaar 5 verdiep je je in literaire genres zoals dystopie, horror of fantasy, én in African American literature. Je kiest ook zelf een boek ter voorbereiding op een toets.
In vwo 6 werk je met het thema feminisme in literatuur en media. Je onderzoekt hoe taal, beeld en verhalen de wereld beïnvloeden – en leert hoe je daarover een mening vormt én deelt.
Bij Engels op UniC gaat het dus om meer dan taal. Je leert communiceren, onderzoeken, samenwerken en kritisch denken – in een taal die je overal verder helpt.
Frans
Spreken, proeven en plezier maken
Bij Frans op UniC draait het om communicatie: jezelf kunnen uitdrukken, anderen begrijpen en met plezier een nieuwe taal leren. Daarom ligt de nadruk op taalvaardigheid – spreken, luisteren, lezen en schrijven – en minder op grammatica.
We werken met de niveaus van het Europees Referentiekader (ERK). In de onderbouw krijg je dus geen cijfers, maar zie je wél duidelijk hoe je groeit.
Spelenderwijs leren
Je leert Frans stap voor stap. We starten met korte zinnen en veel herhaling, zodat je de taal echt leert gebruiken. Je oefent je uitspraak en voert gesprekken in de klas.
We werken met actueel beeld- en geluidsmateriaal en je doet opdrachten die leuk én leerzaam zijn. Denk aan spellen zoals memory en galgje, Franse muziek luisteren, filmpjes bekijken en creatieve taaltaken uitvoeren.
Een voorbeeld? In leerjaar 1 stel je jezelf voor in het Frans – zo leer je je klasgenoten op een andere manier kennen. Later mag je je kookkunsten tonen: je kiest een Frans gerecht, filmt hoe je het maakt én deelt het eindresultaat met je klas.
Toetsen op een manier die bij jou past
We vinden het belangrijk dat je weet waar je staat. Daarom toetsen we op vier vaardigheden: luisteren, spreken, lezen en schrijven. Soms doen we dat formatief – om te zien hoe je vordert en waar je nog kunt groeien. Soms summatief – om te kijken of je de leerdoelen hebt behaald.
Leren met plezier
Plezier is de basis. Want als je iets leuk vindt, leer je beter. Daarom krijg je bij Frans veel afwisseling in opdrachten, werkvormen en niveaus. Je mag regelmatig zelf kiezen hoe je aan de slag gaat.
Frans op UniC is dus meer dan een taal leren. Je leert jezelf uitdrukken, werkt samen, ontdekt nieuwe culturen en viert je eigen vooruitgang.