UniC in de praktijk

UniC – Ondernemend leren

De opkomst van het internet verandert de manier waarop wij communiceren, naar informatie zoeken en werken. Mensen wisselen vaker van werk dan voorheen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat mensen moeten leren initiatieven te ontplooien om passend werk te vinden. De maatschappij heeft initiatiefrijke jongeren nodig, mensen die zich niet afwachtend opstellen. Op UniC geven we leerlingen de ruimte om hun eigen leerroute vorm te geven. Dat leidt tot een hoge mate van betrokkenheid, waarbij leerlingen veel meer leren dan enkel de lesstof. Ondernemend leren is voor ons het creëren van een omgeving waarin jongeren ondernemend gedrag kunnen ontwikkelen en leren om bewuste keuzes te maken. Dat doen we aan hand van vier vaardigheden: regie nemen over het eigen leerproces, (leer)strategieën toepassen, samenwerken en reflecteren. 

UniC- Wereldburgerschap

Burgerschap stopt niet bij de landsgrenzen. Daarom hechten we aan de bevordering van het besef van burgerschap over grenzen heen. Kinderen en jongeren van nu staan midden in de wereld. Beginnend in hun directe omgeving en uitkomend in andere landen door studie, werk en reizen. Door globalisering ligt de wereld binnen handbereik. Als individu heb je kennis en vaardigheden nodig om je eigen plek te verwerven in die wereld. Aandacht voor wereldburgerschap op school is daarbij onmisbaar. In ons onderwijs komt (wereld)burgerschap door de vakoverstijgende manier van lesgeven aan bod, bijvoorbeeld in de thema’s maatschappij & natuur en in de challenges.

Unic – Challenges

De wijk waarin je school staat demografisch en geografisch in kaart brengen door middel van een infographic of sketch-map. Globalisering analyseren en een vorm bedenken voor zinvolle ontwikkelingssamenwerking. Een innovatieve oplossing bedenken voor de stijgende zeespiegel. Dit zijn voorbeelden van thematiek waar leerlingen op UniC mee werken tijdens de challenges.

Bij de challenges draait het om uitdagingen. Geen theoretische standaardopdrachten, maar een veelzijdig, complex projectonderzoek met een écht product of dienst als eindresultaat. De challenges zijn vakoverstijgend en maken gebruik van realistische vraagstukken. Hierbij werken we vanuit de principes van design thinking: een methodiek om vanuit de vraag “hoe kunnen we…” tot creatieve en innovatieve oplossingen te komen. In de challenges komen taakverdeling en teambuilding aan bod: leerlingen werken in scrum-teams waarbij wekelijks een fase wordt doorlopen. Er wordt onderlinge feedback gegeven, zowel binnen teams als in rondes van peerfeedback tussen groepjes leerlingen, waar ook punten op gescoord kunnen worden. Contact met de buitenwereld wordt gestimuleerd, waarbij leerlingen ook ‘klantgericht’ leren werken: welke feedback krijg je van jouw opdrachtgever of doelgroep en hoe maak je succes zichtbaar en meetbaar?

UniC – MotiVaktie

Bij MotiVaktie krijgen leerlingen in de onderbouw de opdracht om binnen een aantal weken een project op te zetten. Hierdoor krijgen ze de kans hun kennis over zichzelf en de wereld te verbreden en verdiepen. Alle projecten hebben gemeen dat leerlingen reflecteren op hun groei en op het proces.
Welke projecten zetten leerlingen zoal op? Een jurk ontwerpen en naaien, een dag met een architect meelopen om zo zelf een maquette te bouwen, optreden (zang en piano) in een bejaardentehuis, een nieuw computerspel ontwikkelen en programmeren, van een ervaren drone-piloot leren over drone-vliegen, van een banketbakker leren bonbons te maken, in de stijl van Rietveld meubels maken. Enzovoort. Het is geweldig wat de leerlingen allemaal voor elkaar krijgen. 

UniC- Een diploma met méér waarde

Oud-leerlingen van UniC geven aan dat zij in het hoger onderwijs goed meekomen. Ze hebben geleerd regie te nemen over hun eigen leerproces, ze kunnen plannen en zelfstandig werken. Daarnaast weten zij hoe ze effectief moeten samenwerken, wat van pas komt bij groepsopdrachten. Leerlingen van UniC zijn tijdens hun opleiding regelmatig actief op andere gebieden, bijvoorbeeld binnen  hun studie- of studentenvereniging. Daarom zeggen wij: op UniC halen kinderen een diploma met méér waarde. Niet alleen doen zij kennis op; ook ontwikkelen zij hun vaardigheden. Zo worden zij ondernemende, initiatiefrijke volwassenen, die betrokken zijn bij de wereld om hen heen.