Blog

Nieuwe aanpak eindexamen

blog Jelmer examen

Net als vorige jaren was er dit jaar een groot aantal klachten over de Centraal Examens op vmbo, havo en vwo. Het leek dit jaar zelfs erger dan ooit. De klachten gingen over onduidelijke vragen, vragen die op meerdere manieren kunnen worden geïnterpreteerd en over regelrecht foute vragen. Er waren veel klachten over de lengte en moeilijkheidsgraad van de examens. Ook is er kritiek over het gebrek aan aansluiting op het curriculum en op nieuwe examenprogramma’s. Daarnaast hadden veel docenten problemen met de eerste en tweede correctie. Die klachten hebben we samengevat in de bijlage bij dit stuk waarin een groot aantal docenten van verschillende scholen aan het woord komt. Aan het eind van dit stuk komen we met een voorstel voor een duurzame oplossing van de problemen rond de eindexamens. Lees hier verder.

Simpel is moeilijk – Design Thinking

blog H.de Graaff

Twee en een halve maand zijn we nu bezig met ons project Challenges 3.0. Elke dinsdagochtend zitten we hard te werken aan nog uitdagender, persoonlijker en ondernemender onderwijs op UniC. Het uitgangspunt is, om de Challenges die we nu twee jaar aanbieden, eens echt goed te ‘pimpen’. Zodat leerlingen eruit kunnen halen wat erin zit.

Challenges zijn uitdagende 8 weekse projecten, waarbij leerlingen volgens een Design Thinking methode een oplossing bedenken bij een door hun docententeam geformuleerde uitdaging. Wij hebben dus de eer om leerlingen lastige kwesties voor te leggen, die zij op een zo origineel en professioneel mogelijke manier mogen oplossen.

Onze ervaringen delen we graag in blog “Simpel is moeilijk”: https://medium.com/unic-hub/simpel-is-moeilijk-28af1b1e4917#.w1wohnas5

Creatief met levenskunst

Blog-Dalai-Lama-2

Blog van Eline Stolp, docent kunst op UniC
Lees mee op deze pagina. Interesse? Volg haar op www.elinestolp.tumblr.com

Lessen van de Dalai Lama…

De Dalai Lama – vandaag in Ahoy hield hij een pleidooi voor waardengedreven onderwijs. Het is tijd voor actie; tegen klimaatverandering, corruptie en tegen het verschil tussen arm en rijk. Actie komt vanzelf als je gemotiveerd bent. En motivatie ontstaat door inzicht, die op haar beurt gevoed wordt door kennis en educatie. Dus wij gingen naar huis met de opdracht van de Dalai Lama naklinkend tussen de oren: Leer kinderen over oorzaak en gevolg en over het temmen van destructieve emoties, leer ze compassie in praktijk te brengen en leer ze begrijpen hoe alles onderling samenhangt. Nu laat ik het even bezinken; komende week merk ik ongetwijfeld wat de impact van deze inspiratie zal zijn voor de lespraktijk!

Onderzoeksvaardigheden bij leerlingen

blogimage-eline1

Onderzoeksvaardigheden beoordelen bij veertienjarigen, waar begin ik eigenlijk aan? Google is my friend! Gelukkig hebben dr. Karel Stokking en drs. Marieke van der Schaar van ISOR, Instituut voor Onderwijsresearch van de Universiteit Utrecht, hun onderzoek op dat gebied online gezet. Gelukkig is het vakantie, kan ik lekker lezen…
We meten de opbrengsten in de vorm van kennis en vaardigheden, maar wat voor mensen maken we eigenlijk die straks die kennis en vaardigheden gaan gebruiken? Integere mensen, creatieve, liefdevolle mensen? Betrokken mensen? Monique Volman over “betrokkenheid als leeropbrengst” tijdens de onderwijsavond van HetKind op 13 februari 2014.
Wat neem ik ervan mee? Ik laat leerlingen al meedenken en meewerken aan oplossingen voor problemen die zij zelf ook als urgent ervaren (zoals zwerfafval). Ik hoop dat ze voelen dat ik ze steeds nieuwe kansen geef. Dat ik hun bijdrage boeiend vind. En dat ze merken dat hun handelen effect heeft. Dat zal ik ze eens vragen na de vakantie…
… Ik blijf ze maar interviewen! 18 februari 2014

Blog docent en onderwijsvernieuwer Jelmer Evers

Blog Jelmer

 

De verdwijnende middenklasse en automatisering/robotisering zijn grote maatschappelijke thema’s en volop in het nieuws. Twee invalshoeken komen daar steeds bij terug: het model van Piketty (R>G) en automatisering/robotisering onder invloed van exponentiële technologie uit onder andere The Second Machine Age . Dit heeft ook verregaande consequenties voor de houdbaarheid van, onder andere, onze democratie.

Kijk en lees mee met Jelmer Evers, onderwijsvernieuwer en docent geschiedenis op UniC.
Hij publiceert onder het motto ‘Education is not preparation for life; education is life itself.’
Interesse? Ga naar www.jelmerevers.nl

Blog leerling leerjaar 4

blogs-alg-2-1024x179

Bij cultuur- en kunstzinnige vorming (CKV) leveren de leerlingen in leerjaar 4 hun opdrachten in via een blog. Kijk en lees mee met Violet Oosterwijk, 4 vwo op violetckv.blogspot.nl